Monday 30 September 2013

30/9

Nu är det snart en månad sen jag kom hit. Inte klokt ändå, vad tiden går fort. Jag bestämde mig för att blogga under tiden här men när man vant av sig med att blogga är det inte alltid så lätt att börja igen. Jag skrev ett långt inlägg under min andra dag här som jag tänkte publicera men så blev det aldrig. Här kommer ett litet urval:
Det finns utan tvekan en starkt växande medelklass i Uganda. Det borde inte vara förvånande med tanke på Ugandas imponerande tillväxt (även om skeptikerna gärna påpekar att det har att göra med Amins styre och de ekonomiska konsekvenserna detta innebar – tro fasen att det är stor tillväxt nu när man har anammat ”sound economic policies”), men det intressanta är att systemet inte har hängt med i den växande medelklassen. I Storbritannien eller Sverige är det inte så farligt att ha sin iPhone stulen, den är ju försäkrad. Sveriges medelklass har råd med en iPhone, och det är inte en katastrof om den blir stulen. Det funkar inte här, stöldrisken är mycket större men framförallt finns det inget skyddsnät mot kriminalitet. Försäkringar är svindyrt och är helt enkelt inte värt det. Jag gav förresten en av mina iPhones (jag hade tre med mig då jag inte visste huruvida de var låsta till svenska/brittiska operatörer) till vår vaktmästare. Sällan har jag sett någon så lycklig.
Man kan dra en liknande parallell till huslån. I Sverige och Storbritannien har medelklassen råd med huslån. Medelklassen i Uganda, som absolut inte lever i fattigdom, kan inte ta lån för att köpa ett hus eller en lägenhet. Bankerna har helt enkelt inte hängt med i medelklassens framväxt. Man kan mycket väl ha ett bra jobb som betalar relativt väl utan att för den sakens skull kunna ta ett huslån.
Jo men så är det. Uganda är förvisso ett av världens minst utvecklade länder, men den starkt framväxande medelklassen märks verkligen av. Inte minst i morgontrafiken när alla ska till jobb. Det finns dessvärre ingenting här som kan liknas vid kollektivtrafik, vilket innebär att de allra flesta kör till jobb i egen bil. Denna utveckling har infrastrukturen inte hängt med i och som resultat går trafiken otroligt långsamt. Då är det skönt att som fattig student åka motorcykeltaxi till jobb, då går det minsann undan.

Här kan ni läsa mer om Ugandas växande medelklass. Nedan ser ni ett inslag från al-Jazeera gällande samma ämne.

No comments:

Post a Comment