Thursday 30 January 2014

30/1

Om mindre än 24 timmar har jag en flygbiljett som skulle ta mig tillbaka till mitt livs kärlek. London. Hur mycket jag än försökt förneka det faktum att London är mitt öde måste jag nog bekänna att London är hemma. Det finns ingen annanstans som känns så äkta, så riktigt, så verkligt som London. London kommer alltid vara mitt. Mitt första hem där jag kände att jag kunde skapa min egen person, oavsett vart jag än kom ifrån. Det är längesen jag flyttade till London nu, snart sex år sedan, och visst förändras man som person under sex år. Fortfarande känner jag det som att London tar emot mig med öppna armar, vad jag än önskar finns London där och erbjuder mig just detta. Aldrig har jag känt mig så hemma, någonstans, som jag känner mig i London.

Den där flygbiljetten bokades i juni, juni 2013. Märkligt hur livet förändras, snabbt och overkligt. Jag var sambo när flygbiljetten bokades, med världens finaste människa, och vi skulle flytta ihop igen när min praktiktjänstgöring i Uganda var över. Livet var enkelt, världen var vår och vi skulle ta den med storm. Fyra månader ifrån varandra, inget ovanligt och inget vi inte var vana vid.

Nu är det sju månader senare och jag har fått en heltidstjänst vid den arbetsplats där jag en gång hade en praktikplats. Jag hade kunnat säga många fina saker om den arbetsplats som nu är min, som inte inkluderar det faktum att jag nu är avlönad eller att jag nu har betald semester(!), men helst av allt pratar jag inte om jobbet. Trots att jobbet får mig att känna som att jag åstadkommit något, som att ens studieskulder inte är för intet, som att det faktiskt finns jobb. Nä, inget av det vill jag prata om.

Men mer än gärna pratar jag om det faktum att världens bästa och sjukaste tjejkompisar finns i Kampala, om hur vi ska till Sipi Falls i helgen och om hur vi planerar att åka till Goma, Östra DR Kongo två helger efter det, och om hur det är att känna sig hemma så långt hemifrån man faktiskt kan vara. Hemma är nog trots allt inte där ens hjärta är. Hemma är där man har de bästa och mest fantastiska politiska debatterna.

1 comment: