Sunday 27 October 2013

27/10

Min första tanke om Zanzibar var "oj vad mycket längre det har kommit än Uganda". Det var dock på väg från flygplatsen till gästhuset där jag bodde, så det är lämpligt att anta att mitt intryck var gällande infrastruktur mer än någonting annat. Jag skulle nog säga att Zanzibar har bättre infrastruktur än Uganda, men sen är ju trycket på den ugandiska infrastrukturen mycket högre än vad det är i Zanzibar. Sen jag kom hem från Zanzibar har jag försökt hitta alla möjliga slags utvecklingsindikatorer för att jämföra framgångar i Zanzibar och Uganda. Detta har dock visat sig vara ganska svårt - Zanzibar är visserligen semi-självständigt med eget parlament och egen president, men alla indikatorer hänvisar till Tanzania snarare än Zanzibar. Det är givetvis problematiskt, inte minst då det lär vara mer handelsmöjligheter på flastlandet i Tanzania som ju spelar stor roll i East African Community. Och ja, det här med att mäta utveckling är ju svårt även i de bästa fallen. Tanzanias HDI ligger på 0.476, medan Ugandas dito är 0.456. Alltså en marginell skillnad, där Tanzania har kommit snäppet längre.




En liten parantes gällande HDI - visserligen ska detta inte ses som ett fulländat verktyg för att mäta utveckling, men det är ändock en enkel och rättfram indikator, så det får duga här. Den gula linjen visar alltså på världens utveckling. Sveriges HDI är 0.916. Det är iallafall för mig något svindlande, och det får en att inse hur olikt Sverige och Skandinavien är från övriga världen. Det är nog så lätt att förstå i det abstrakta, men det är inte förrän nu jag rent konkret har börjat förstå hur olikt Sverige är världen.
Hur som helst -  Zanzibar är väldigt olikt Uganda. Såklart. Medelklassen, vars existens jag dagligen förvånas och gläds över här i Kampala, fattades Zanzibar. Den informella ekonomin var till synes mer utbredd än i Kampala (om vi räknar bort boda-bodas), och subsistensjordbruk syntes till stora delar över hela ön. Det är när jag tänker på detta som jag inser hur limiterade mina erfarenheter från Uganda är - cirka 86% av Ugandas befolkning lever på subsistensjordbruk och det syns inte i Kampala. Jag måste åka här ifrån. Kampala alltså. Jag måste ut på landet.

När vi ändå håller på med statistik - visste ni att endast 5% av Ugandas befolkning har tillgång till elektricitet? När man säger elektricitet menar man inte direkt att det finns flertalet uttag, utan istället är det alltså en glödlampa per hushåll som gäller.

Zanzibar var en spännande upplevelse. Det bästa av allt var nog att jag faktiskt började längta hem i slutet av veckan, hem till Kampala. Jag längtade tillbaks till Uganda. Sist jag bloggade skrev jag att jag ville att Uganda skulle kännas som mitt. Kampala börjar verkligen kännas som mitt nu. Jag tvivlade på att det skulle hända, men det gjorde det. Det är jag väldigt tacksam för.



Zanzibar, 2013

No comments:

Post a Comment